Als jij als bestuurder een autoverzekering wilt afsluiten bij een verzekeringsmaatschappij, wil de verzekeraar graag weten hoeveel risico ze met jou lopen als verzekerde. Voordat je een verzekering afsluit, stelt de verzekeraar je daarom een aantal vragen. Op deze wijze kunnen ze schatten hoe veel risico ze lopen met het aannemen van jou als verzekerde. Er worden vragen gesteld over hoe oud je bent, hoeveel kilometers je rijdt en het aantal schadevrije jaren dat je hebt opgebouwd. Jouw antwoord op deze vragen bepaalt de plek die je krijgt op de bonus/malus-ladder. Hoe hoger de positie op de ladder is die je toegewezen krijgt, hoe minder premie je hoeft te betalen. Een hoge plaats op de ladder betekent dat de verzekeringsmaatschappij inschat dat ze aan jouw niet veel geld kwijt zullen zijn. Een lage plek op de ladder betekent dat de verzekeringsmaatschappij een groter risico loopt op hoge kosten door jou als klant. Je positie op ladder kan echter ieder jaar veranderen.
Bonus/malus-ladder
Iedere verzekeringsmaatschappij hanteert een eigen bonus/malus- ladder. De bonus/malus-ladder
bestaat vaak uit ongeveer twintig ladders. Hoe hoger je op de ladder bent
ingeschaald, hoe minder premie je hoeft te betalen. Bestuurders die zich aan de
top van de ladder bevinden, krijgen vaak wel 80% korting op hun basispremie.
Ben je echter een bestuurde in de eerste schaal, dan zal je bij veel
verzekeringsmaatschappijen een toeslag van 20% moeten betalen. Het loont dus om
je in een hoge schaal op de bonus/malus-ladder te bevinden.
Bonus
Maar hoe kom jij als bestuurder nu in een hoge schaal op de ladder terecht?
Bestuurders die geen brokken maken worden beloond met een hogere positie op de
ladder. Als je een jaar schadevrij rijdt, stijg je een trede op de ladder. Dit
is fijn, want een hogere positie, betekent dat je meer korting krijgt op je
basispremie. Hoe meer jaren je achter elkaar schadevrij rijdt, hoe meer korting
je zult krijgen. Schadevrij rijden wordt door je verzekeringsmaatschappij dus
beloond, een bonus.
Malus
Naast stijgen op de ladder, is het helaas ook mogelijk om af te dalen. Een
ongelukje is immers al snel gebeurd. Een keertje schade aan je auto kan best
eens voorkomen. Rijd je een keer per ongeluk tegen paaltje aan bijvoorbeeld, is
aan jou de keuze om de schade te claimen bij je autoverzekeraar
of om de rekening zelf te betalen. En ja, als je de schade claimt bij je
verzekeringsmaatschappij, daalt je positie met vijf treden op de ladder. Dit
houdt in dat je meer premie zult moeten betalen. Het is daarom in geval van
lichte schade vaak voordeliger om de rekening zelf te betalen. Natuurlijk gaat
de malusregeling alleen op als jij zelf schuld hebt aan de schade aan je
voertuig. Als dit niet het geval is, blijf je gewoon op dezelfde positie op de
ladder staan. Wel zo eerlijk.